ЗАКЛАД СЬОГОДНІ
Томашпільський Будинок дитячої творчості - це комплексний широкодоступний заклад освіти, який дає дітям та юнацтву додаткову освіту, створює умови для особистісного розвитку і творчої самореалізації кожної дитини , працює над формуванням покоління, здатного навчатися , створювати й розвивати цінності, а також забезпечує потреби особистості у творчій самореалізації та організації змістовного дозвілля.
Творчість дітей – глибоко своєрідна сфера їхнього духовного життя, самовираження і самоутвердження, в якому яскраво виявляється індивідуальна самобутність кожної дитини. Цю самобутність неможливо охопити якимись правилами, єдиними і обов’язковими для всіх.
У навчально-виховній діяльності колектив керується Конституцією України, Законами України "Про освіту", "Про загальну середню освіту", "Про охорону праці", «Положенням про позашкільний навчальний заклад», указами Президента України, постанов Кабінету Міністрів України , іншими нормативно-правовими актами, власним Статутом, наказами та розпорядженнями відповідних органів місцевого самоврядування, відділу освіти Томашпільської районної державної адміністрації.
Місія Будинку дитячої творчості спрямовується на створення умов для роботи і самореалізації кожного учасника навчально-виховного процесу. Вона передбачає розвиток особистості дитини як суб'єкта пізнання, творчої діяльності, суб'єкта життєтворчості, адже Будинок дитячої творчості - це простір для дитини , тут вона повноцінно живе , і тому вся діяльність закладу вибудовується так , щоб сприяти становленню особистості як творця і проектувальника власного життя. Освітній процес особистісно зорієнтованого навчання і виховання, спираючись на здібності, інтереси, ціннісні орієнтації і життєвий досвід дитини, надає їй можливість реалізувати себе в різних сферах творчої діяльності. При цьому забезпечується пріоритетність самобутності дитини як активного носія життєвого і соціального досвіду.
Головна мета діяльності Будинку дитячої творчості— забезпечення якісною позашкільною освітою дітей Томашпільського району, створення максимально сприятливих умов для повноцінного морального, психологічного, духовного, фізичного розвитку дітей, виявлення та активного використання його індивідуальних особливостей у навчальній діяльності, становлення життєво-компетентної ,морально-гармонійної, фізично-здорової ,творчої особистості, здатної до саморозвитку,самостійно, незалежно будувати свою долю , відносини зі світом , реалізувати життєве призначення через власний вибір .
Стратегічні напрями роботи:
• Створити умови для різнобічного розвитку кожної особистості, та розширювати грані прояву дитячої ініціативи та творчості.
• Виховання в учнів патріотичних почуттів .
•Створення умов для професійного зростання та розкриття творчого потенціалу кожного педагогічного працівника.
Завдання та пріоритетні цілі Будинку дитячої творчості щодо реалізації поставленої мети:
1. Організувати перед дітьми цікаву діяльність по розкриттю скарбниць світової, національної культури та традицій.
2. Націлити навчальний процес на організацію цікавого та змістовного позашкільного життя дітей з урахуванням їх особистих інтересів.
3. Зацікавити батьків творчою діяльністю дітей, спільною роботою з розвитку їхньої обдарованості та самобутності
4. Створювати в усіх гуртках умови для поглибленого вивчення історії рідного краю, народних промислів.
5. Виховувати у гуртківців уміння протистояти аморальним руйнівним силам.
6. Утверджувати гуманні взаємини між: учнями, педагогами, батьками, громадськістю, котрі несуть високу взаємну повагу, вірність слову, красу вчинків, добро та справедливість.
7. Вводити дітей у світ високих моральних та прогресивних ідей.
8. Спрямувати педагогічну діяльність на збагачення духовних зв'язків дитячого та педагогічного колективів .
9. Формувати суспільно-громадський досвід особистості.
10. Методичній службі працювати на підготовкою педагогічних кадрів до роботи з обдарованими дітьми з урахуванням рівня підготовленості, компетентності та особистих потреб педагога.
11. Сприяти розвитку наукового світогляду педагогів, глибоке осмислення значимості розвитку обдарованості для суспільства та особистості.
12. Консультування учнів, батьків з питань обдарованості, організовувати їхню співпрацю.
13. Виховувати в дітях віру у власні творчі задатки, всебічно підтримувати, створювати сприятливе навчальне середовище для реалізації обдарованості.
14. Організовувати навчання обдарованих школярів відповідно до результатів діагностичних обстежень.
15. Організація дитячого самоврядування вихованців закладу;
16. Застосування інформаційних і комунікаційних технологій; комп'ютеризація та інформатизація навчально-виховного процесу;
17.Запровадження системи дослідження та аналізу роботи учнівського та педагогічного колективів;
Виконання даних завдань відбувається відповідно до сформованої системи управління закладом, яка побудована на наукових і демократичних засадах та забезпечує участь в управлінні закладом усього педагогічного, учнівського та батьківського колективів.
Будинок дитячої творчості знаходиться в комунальній власності Томашпільської районної ради, яка здійснює його фінансування, матеріально-технічне забезпечення. Будинок дитячої творчості є юридичною установою, здійснює свою діяльність на основі чинного законодавства та власного Статуту. Будинок дитячої творчості розміщений в типовому приміщенні, яке здано в експлуатацію в 1979 році.
Стан приміщення:
- стіни зроблені з цегли;
- стеля панельна;
- покрівля - шифер.
В приміщенні є міський водогін, режим роботи водогону нормальний, є питний кран. Вода якісна, відповідає вимогам санітарії. Працює газова котельня.
Статут закладу— Томашпільський будинок дитячої творчості, реєстраційний № 26 ; державну реєстрацію змін до установчих документів проведено 19.01.2011р.,номер запису 11661050006000155
Структура закладу:гуртки
Перелік навчальних кабінетів, лабораторій, залів:
а) навчальні кабінети:
- природи і фантазії - 1
- прикладного мистецтва - 2
- крою та шиття - 1
- народна творчість - 1
б) лабораторія
- технічна творчість - 1
в) зали:
- актова - 1
- танцювальна - 2
г) музейні кімнати:
- бойової слави
- історико-краєзнавча
Площа закладу та його територія становить біля 2000 кв.м.
Загальна площа приміщень біля 1190 кв.м. , площа приміщень для занять -726 кв.м
Кількість кімнат - 10.
Заклад співпрацює: з міською школою, музичною школою, дитячим садочком „Сонечко" , дитячою світлицею «У матусі» , районною та місцевою бібліотекою , будинком культури , ДЮСШ, Центром реабілітації дітей-інвалідів (с. Гнаткова) ,Томашпільською ЗОШ І-ІІІ ступенів , Яланецькою ЗОШ І-ІІІ ступенів , Височанською ЗОШ І-ІІІ ступенів , Раківською ЗОШ І-ІІ ступенів, Гнатківською ЗОШ І-ІІІ ступенів, Антонівською ЗОШ І-ІІІ ступенів.
Навчально-виховний процес у закладі організований за трирівневим принципом на основі дидактичних принципів поєднання профільних та інтеграційних форм роботи, застосування сучасних навчальних методик розвивального спрямування та здійснюється за 6 напрямами позашкільної освіти :
-художньо-естетичний;
-науково-технічний ;
- еколого-натуралістичний;
- фізкультурно-оздоровчий ;
- туристично - краєзнавчий ;
- гуманітарний.
На даний час у закладі працюють 32 гуртки (61 група) різного спрямування та віку навчання , в яких здобувають вміння і розвивають творчі навички 704 вихованці віком від 5 до 17 років.
(ДОДАТОК 1)
Соціальний паспорт Будинку дитячої творчості такий:
- діти-сироти – 1;
- діти , позбавлені батьківської опіки – 1;
- діти-інваліди -16 ;
- діти із малозабезпечених сімей – 30 ;
- діти –напівсироти – 22 ;
- діти із багатодітних сімей – 67;
- діти «чорнобильці» - 16 ;
- діти , схильні до правопорушень – 4 ;
- діти із неповних сімей – 106
Педагоги закладу планують індивідуальну роботу із дітьми – інвалідами , сиротами , схильними до правопорушень , творчо та інтелектуально – обдарованими вихованцями. Кожен керівник гуртка веде соціальний паспорт кожної групи гуртка , складає психолого-педагогічну характеристику дитячого колективу .
Працівниками Будинку дитячої творчості вивчається питання щодо залучення дітей сільської місцевості до роботи у гуртках Будинку дитячої творчості. Проводиться робота керівниками гуртків щодо створення гуртків в сільській місцевості . Про зазначене свідчить те , що 24 дитини Раківської ЗОШ І-ІІІ степенів відвідують гурток «Хореографії» , який працює на базі даної школи . На даний час дитини із Антонівської ЗОШ відвідують гуртки «Хореографічний» , «Вокальний». 35 дітей Гнатківської ЗОШ І-ІІІ ступенів відвідують гуртки «Умілі руки» , «Українська вишивка». 3 01 вересня 2012 року планується залучення дітей Липівської, Комаргородської , Вилянської шкіл до роботи у гуртках . Ми ніколи не відмовляємо дітям із шкіл району , які звертаються до нас в бажанні відвідувати гуртки , а також в допомозі . Так , було надано допомогу дітям Гнатківської школи (11-й клас) у вивченні випускного вальсу . Методистами Будинку дитячої творчості постійно проводиться методична робота і допомога вчителям шкіл району з питань гурткової та виховної роботи. Керівниками гуртків Іванішко А.І. та Слободяник Л.І. проводились майстер-класи з бісероплетіння та вишивки кольоровими стрічками для педагогів-організаторів шкіл району . Для дітей Яланецької ЗОШ педагогічними працівниками Будинку дитячої творчості було проведено майстер-класи зі всіх гуртків , які функціонують у нашому закладі.
У нас працюють такі гуртки:
- Солісти ;
- Художня обробка деревини;
- Різьба по дереву;
- Випилювання лобзиком та пірографія;
- Українська вишивка;
- Аплікація соломкою;
- Прикладні мистецтва;
- Витинанка;
- Моделювання військової техніки;
- Природа і фантазія;
- Моделювання молодших школярів;
- Український сувенір;
- Спортивний туризм;
- Крій та шиття;
- Юний актор;
- Таємниці краси та здоровя;
- Вишивка і ткацтво бісером;
- Подарунки своїми руками;
- Сувеніри-обереги своїми руками;
- Історико-етнографічний;
- Українська вишивка хрестом;
- Саморобко;
- Танцювальний;
- Квіллінг;
- Початкове технічне моделювання;
- Вироби із солоного тіста;
- Фольклорно-етнографічний;
- Школа безпеки;
- Фантазія на склі;
- Фітодизайн;
- Школа юного поета.
В гуртках будинку дитячої творчості діти вчаться не тільки розвивати здібності та навички, а й діяти, передавати свої знання іншим, живуть за правилом: «Навчився сам – навчи іншого».
Складові успішного виховання дитини позашкільним навчальним закладом:
• поглиблене вивчення психолого-фізіологічних особливостей сучасної дитини, її нахилів та уподобань, а також сфер впливу на формування її світогляду, адаптації в довкіллі, самоствердження серед однолітків, уміння до самовираження та самовдосконалення;
• створення ситуації успіху дитячого колективу загалом і дитини зокрема, що забезпечується комфортним морально-психологічним кліматом у колективі, довірливими стосунками: педагог — дитина; дитина — дитина;
• побудова траєкторії творчого зростання для кожного вихованця.
Комплекс аналітико-діагностичних і моделювання особистості випускника Будинку дитячої творчості (схема) стали основою для визначення теми експериментального дослідження педагогічного колективу: «Створення оптимальних умов для розвитку кожної дитини , як особистості , виявлення і розвиток творчих здібностей та обдарувань».
Модель випускника Будинку дитячої творчості
Загалом система закладу забезпечує виховання дітей із набуттям ними основних компетенцій, що дадуть змогу стати успішними, конкурентоспроможними особистостями.
Педагогічний та учнівський колективи неодноразово зустрічали у себе делегації із Польщі (із міста Тщанка Велькопольського воєводства , із Гродзіська Мазовецького , із гміни Радошиця Свентокшиського воєводства ) ,Голландії .
За домовленістю старости гміни Радошиця , наші діти відпочивали в сім’ях польських друзів , а ті побували в сім’ях наших дітей ( 2009 рік).У 2011 році разом із селищною бібліотекою співпрацювали із Радою міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX ) у рамках програми «Бібліоміст». Створили проект «Інтернет –центр в бібліотеці» та виграли гранд на придбання трьох комп’ютерів . На відкриття комп’ютерного центру мали можливість приймати у себе гостей – представників програми «Бібліоміст» в Україні Алекса Помпі ( громадянина США ) ,Оксану Бондар та Ірину Войцехівську.
У Будинку дитячої творчості діють історико-етнографічний музей та кімната Бойової слави, який відвідували учні Яланецької ЗОШ І-ІІІ ст.., делегації із Польщі , Голландії , США , директори районних будинків культури області, начальники відділів освіти області , педагоги - організатори шкіл району , заступники директорів шкіл із виховної роботи , психологи та вчителі ОБЖ шкіл району ( ці події висвітлювались у районній газеті «Томашпільський вісник» у статтях «Українців та поляків єднає щира дружба» ( середа,
01.09. 2010 року ) , «Не допомагати , а співпрацювати» ( середа , 14.10.2009 року) , «Налагоджуємо партнерські відносини» (п’ятниця , 22.05.2001 року),
«Спілкування з книгою – у новому форматі» (середа , 14.09.2011 року).
Історико - етнографічний музей Будинку дитячої творчості працює з 2006 року. Його відкриття було приурочене 390-річниці з часу першої згадки про Томашпіль. Експонати музею зібрані зусиллями працівників та гуртківців будинку дитячої творчості.
Роком заснування Томашполя вважається 1616 р.
В музеї експонуються прапор та герб селища. Різні документи розповідають про події національно-визвольної війни 1648-1654 рр. в нашому краї, визволення Томашполя військами Максима Кривоноса.
Наведено цікаві факти про розвиток ремесла і торгівлі єврейським населенням містечка в ХІХ столітті.
Окремий розділ присвячений історії Томашпільського цукрового заводу, який заснований місцевими поміщиками в 1873 році.
В експозиції музею є газети періоду революції 1917 року.
Цікава експозиція актових документів місцевих жителів ХІХ поч. ХХ ст.
Подано відомості про церковно-приходські школи та розвиток освіти.
Представлено матеріали про культові споруди селища.
Значне місце в музейній колекції належить предметам декоративно-прикладного мистецтва, побуту, етнографії, які знайомлять відвідувачів з походженням, історією, господарською діяльністю, побутом та культурою краю.
Створено колекцію старовинних хусток, рушників, вишитих сорочок, килимових доріжок та предметів домашнього вжитку.
Прикрашають музей картини місцевих художників Олега Ковальова та Миколи Сауляка.
В музеї проводиться екскурсійна та виставкова робота, експонуються вироби майстрів та художників Томашпільщини. Музей – це оберіг нашої пам’яті, де зафіксована історія Томашпільського краю.
Матеріали, зібрані в кімнаті — музеї Бойової слави Томашпільщини розміщені за слідуючими розділами:
1. 1941 рік. Віроломний напад фашистської Німеччини на Радянський Союз.
2. Масові розстріли єврейського населення Томашпільського району в серпні 1941 року. Єврейське гетто. Список розстріляних. Книга скорботи.
3. Партизанський та підпільний рух на території району в роки окупації.
4. Визволення смт. Вапнярки та залізничної станції в березні 1944 року.
5. Лейтенант Володимир Чепурнов. Документи. Фотоматеріали.
6. Визволення смт.Томашполя в березні 1944 року.
7. Двічі Герой радянського Союзу - І. Д. Черняхівський. Фотоматеріали.
8. Генерал-лейтенант П.Й.Зализюк. Документи .Особисті речі.
9. Герої Радянського Союзу Томашпільщини.
10.Вшанування пам’яті полеглих у районі. Імена загиблих томашпільчан. Книга пам’яті.
11 . Воїни-афганці-томашпільчани.
12. «Ми - нащадки переможців» . Матеріали районного конкурсу.
Коментарi